Etap 17.01 Cieśnina Drake'a - Powrót

2017.01.09

05.01.2017

Raport z eksploracji Antarktydy

Powoli nasz pobyt na Antarktydzie dobiega do końca, Z Port Lockroy udaliśmy się z wizytą do Palmer Station. Amerykanie przywitali nas z typową dla nich uprzejmością i polską flagą wciągniętą na maszt. Wizyta była krótka ze względu na statek który przywiózł zaopatrzenie i grupę naukowców. Obok stacji jest Toergersen Island, wysepka na której znajduje się kolonia pingwinów Adeli, które obserwowaliśmy z pontonu nie chcąc zakłócać im spokoju w czasie wylęgania młodych. Wczoraj dopłynęliśmy do Charcot Hrb. Jest tutaj jeszcze zimniej. Na brzegu trzy kolonie trzech gatunków pingwinów i niezliczona ilość fok wylegujących się na krach. Lodu jest tak dużo, że zrezygnowaliśmy z przepłynięcia kanału Lemaire.Wracamy do cieśniny Bismarcka i dziś w nocy lub rano rozpoczynamy podróż powrotną przez cieśninę Drake'a.

03.01.2017

Wczoraj dopłynęliśmy do Port Lockroy. Po drodze (jak zwykle) baraszkowaliśmy z wielorybami i składaliśmy wizyty fokom wylegującymi się na krach lodowych. Kanał Neumayera okazał się zawalony lodem, więc płynęliśmy powoli lawirując pomiędzy dużymi i małymi kostkami lodu.

Dzisiaj 6-ścio osobowa grupa wybrała się na ląd by wspiąć się na Noble Peak. Jednak głęboki śnieg na Harbour Glacier tak spowolnił nasz marsz, że musieliśmy się wycofać.

Pozostali zawarli cenną znajomość z czterema Angielkami obsługującymi Port Lockroy i dostali od nich prezent w postaci bezcennej herbaty której zaczęło nam brakować.Jutro płyniemy do stacji Palmera, a potem - zobaczymy.

02.01.2017

Niestety ze względu duże zalodzenie nie dało się wejść do Port Lockroy, ale załoga tak czy inaczej dotarła do bazy.

Jutro powinni pojawić się w kamerach na stacji Palmera. tam przynajmniej nie ma lodu!

01.01.2017

Życzenia Noworoczne do załogi !

W piątek dopłynęliśmy do Guwernerem Hrb i zacumowaliśmy do zatopionego statku wielorybniczego o tej samej nazwie przy Enterprise Island. To jedyne miejsce tutaj gdzie nie stoi się na kotwicy. Miejsce o niesamowitej scenerii wśród gór i klifów lodowych.

W drodze do kolejnego miejsca postoju w Orne Hrb podziwialiśmy setki humbaków żerujących w Cieśninie Gerlacha. Występują one w niesamowitej ilości, dosłownie kłębiąc się wszędzie wokół.

W Orne Hrb. wspięliśmy się na okoliczną górę (musieliśmy nawet użyć raków na tyle było stromo), odkrywając w połowie drogi pingwiny wspinające się cierpliwie po stromym zboczu w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca na gniazdowanie.Niestety nie dane nam było pozostać tam na dłużej. Z nienacka zostaliśmy zaatakowani przez pak lodowy, który niesiony prądem bardzo szybko otoczył jacht. Po godzinie odpychania brył lodu jego koncentracja spadła na tyle, że mogliśmy odpłynąć na poszukiwanie nowego kotwicowiska. Ale to nie było proste, ponieważ wszystkie odpowiednio płytkie miejsca parkingowe zostały zajęte już przez góry lodowe, których jest w tym roku i rejonie bardzo dużo. Po całej nocy lawirowania wśród lodu, wielorybów, fok i żerujących pingwinów znaleźliśmy całkiem fajne miejsce przy Orne Island..Teraz składamy wizytę pingwinom lęgnącym się na niej i pędzimy na Sylwestra do Port Lockroy.

Życzymy Szczęśliwego Nowego Roku naszym Rodzinom i Przyjaciołom.

Załoga NCh2

28.12.2016

Info z Jachtu,

Po wczorajszym pobycie na Deception Island dzisiaj eksplorujemy południowy brzeg Trinity Island. Tutaj dopiero zaczyna się prawdziwa Antarktyda. Znajdujemy się wśród ośnieżonych skalnych gór wyrastających z morza na wysokość kilkuset metrów. Wylądowaliśmy na małej wysepce gdzie "brodziliśmy" wśród pingwinów białobrewych omijając z należytym respektem wielkie foki (nie możemy ustalić jaki to gatunek).

Piękna, słoneczna pogoda, wiatr 3 kn

24.12.2016

Wigilia pod Hornem !!!!

Info z pokładu s/y Nashachata II, w drodze na Antarktydę...

Załoga Sławka - odcinek pierwszy.

Przylądek Horn minęliśmy już kilka godzin temu.

Z cieśniny Drake'a załoga Nashachata II przesyła życzenia świąteczne naszym Rodzinom, Przyjaciołom i Znajomych.

Nasze przygotowania do Wigilii są w toku. W następnym odcinku podamy nasze dzisiejsze menu.