Svalbard Expedition 2018 - Sailing back to the North.

Leg: 18.2

Cruise rout: Dublin - Bergen



Dates:
from 2018.05.09 to 2018.05.26
Duration:
17 days
NM:
900 (average 53 per day)
Skipper:
Jerzy Pękalski
Contact with skipper:
+48 601 232 034, email: j.pekalski123@gmail.com
Vacancies:
---

Trasa, którą planujemy w tym etapie wygląda następująco:

- startujemy z Dublina i przez Cieśninę Północną na Morzu Irlandzkim – nazywanym tam Morzem Szkockim, płyniemy do stolicy Irlandii Północnej – Belfastu. 

Tutaj krótki postój dla zaczerpnięcia oddechu i czas na decyzję czy opływamy Szkocję od północy, czy też płyniemy przez Kanał Kaledoński sprawdzić, czy Nessie nadal tam mieszka. Oczywiście głównym kryterium decyzyjnym będą warunki atmosferyczne, które na tamtym akwenie mają bardzo duże znaczenie.

Zakładając ambitny plan żeglarski obieramy kurs na Archipelag Hybrydów, gdzie przez Morze Hybrydowe i Kanał The Minch staramy się dopłynąć do największego portu w tamtym rejonie, czyli Stornoway na wyspie Levis. Zobaczymy czy tutejsze „kamienne kręgi” dużo odbiegają od najbardziej znanego „stonehenge”.

Stąd już tylko „rzut kamieniem” (ok. 120 Nm) do bardzo trudnego nawigacyjnie akwenu, czyli cieśniny Pentladn Firth. Ostatecznym momentem na podjęcie decyzji o tym, czy płyniemy przez Pentland, czy opływamy Orkady od północy jest właśnie postój w Stornoway i przewidywane prognozy pogody na najbliższy okres. To może być znakomitą lekcją, dla zainteresowanych w posługiwaniu się profesjonalnymi pomocami nawigacyjnymi i analizami sytuacji meteorologicznej. Przejście tej cieśniny zostało licznie opisane w relacjach z podobnych wypraw polskich i zagranicznych jachtów. Warto dodać, że część amatorskich locji dla żeglarzy odradza wręcz żeglugę na tym akwenie.

Mijając Orkady (prawą czy lewą burtą) kierujemy się do portu Lerwick na Szetlandach. Tutaj odpoczywamy po trudach żeglugi, wydajemy ostatnie funty (można na swetry z szetlandzkiej wełny) i ostrzymy haki na norweskie dorsze w drodze do Bergen. Znawcy już się oblizują na „smażony łeb dorsza” i wątróbki. Kapitan zobowiązuje się patroszyć i przygotowywać do smażenia złowione trofea.

Trasa całego rejsu w przybliżeniu to 900 Nm, co daje ok. 60 Nm na dobę. W planie tylko 3 porty pośrednie – Belfast, Stornoway, Lerwick.




Back to expedition